Kompensasjon

Ble flyvningen din annullert, forsinket eller ombooket? Du kan også ha rett til å kompensasjon eller refusjon av uforutsette utgifter. Sjekk hva alternativene dine er.

COVID-19

Tjenestene våre kan ha endret seg for å forhindre spredning av COVID-19.

Les de nyeste COVID-19 oppdateringene

Uforutsette utgifter

Hvis du hadde uforutsette utgifter på grunn av forsinkelse eller annullering, for eksempel ekstra kostnader for lunsj eller telefon, kan du be om refusjon.

Kompensasjon

Du kan også ha rett til et fast erstatningsbeløp hvis du oppfyller disse tre kriteriene:

  • flyet ditt ble forsinket eller annullert, og som et resultat var ankomsttiden din mer enn 3 timer senere enn opprinnelig planlagt;
  • du reiste til, fra eller via et europeisk reisemål;
  • og din flyforsinkelse eller annullering var ikke forårsaket av spesielle omstendigheter, som for eksempel ekstremt vær, politisk ustabilitet eller streik fra tredjeparter.

Kupongtyper

Hvis du har krav på kompensasjon, får du en reisekupong (også kalt en EMD-kupong.) Kompensasjonsbeløpet avhenger av typen kupong.

Sjekk hva som gjelder for reisen din:

  • Var den opprinnelige flyturen din 1 500 km eller mindre? Du mottar kupongtype A til en verdi av 350 EUR (ikke refunderbar) eller 250 EUR (refunderbar.)
  • Var den opprinnelige flyvningen din innenfor EU og mer enn 1 500 km, eller utenfor EU og mellom 1 500 og 3 500 km? Du mottar kupongtype B til en verdi av 500 EUR (ikke refunderbar) eller 400 EUR (refunderbar.)
  • Var den opprinnelige flyvningen din utenfor EU og mer enn 3 500 km? Du mottar kupongtype C til en verdi av 800 EUR (ikke refunderbar) eller 600 EUR (refunderbar.)

Kupongen din vil enten være ikke refunderbar eller refunderbar; dette vil indikeres på reisekupongen du mottar.

Du kan bruke en ikke-refunderbar reisekupong for å kjøpe en ny flyvning eller ekstra alternativer. Du kan også bruke den refunderbare reisekupongen på en ny flyvning eller ekstra alternativer, eller bytte den mot penger. Hvis du velger å bruke den på en ny flyvning eller ekstra alternativer, gjelder den høyeste verdien av en ikke refunderbar kupong.

Reduksjon av kompensasjon

Have you arrived less than 2 hours (voucher type A), 3 hours (voucher type B), or 4 hours (voucher type C) after your original flight was scheduled to arrive? Then your compensation might be reduced by 50%.

Har du allerede bedt om en kupong?

Du vil motta e-poster som oppgir statusen på forespørselen din. Du kan også sjekke statusen i Min Reise. Logg deg inn med etternavnet ditt og bestillingskode for å se nåværende status.

Bruke kupongen din

Du vil motta en e-post med et kupongnummer som består av 13 sifre, som starter med 074. Du kan også finne kupongnummeret i profilen din. Kupongen er gyldig i ett år etter at du mottok den.

Du kan bruke maksimalt to KLM-kuponger under utsjekking for å kjøpe en ny billett med KLM, Air France, Delta Air Lines eller Virgin Atlantic og ekstra alternativer. Hvis du ikke bruker hele beløpet på én gang, får du det gjenværende beløpet i form av en ny kupong.

Vær oppmerksom på at du ikke kan bruke en kupong til å betale for KLM Holidays eller avgifter på Flying Blue-bonusbilletter.

Bytt mot penger

Har du en refunderbar kupong og vil bytte den mot penger? Du kan enkelt be om dette byttet. Hvis du ikke er sikker på om du vil bruke den til en ny billett, ikke bekymre deg: Hvis du ikke har brukt kupongen din etter ett år, kan du fortsatt få refusjon i penger.