Vilkår for ekstra bagasje

Kjøper du ekstra innsjekket bagasje? Sørg for å lese vilkårene.

1. Ta med ekstra bagasje

1.1 Når du bestiller en flyvning, ved innsjekking via nettet, og via Min Reise, gir KLM deg mulighet til å ta med ekstra deler av bagasjen som er over bagasjegrensen mot et ekstra gebyr, på bakgrunn av vilkårene for billetten din.

1.2. Vennligst merk at det ved avgang fra enkelte flyplasser ikke er mulig å arrangere for ekstra bagasje på KLM.com. I dette tilfellet, vennligst gå til skranken på flyplassen for å arrangere for ekstra bagasje.

1.3 Forhåndsbetalt ekstra bagasje vil ikke bli nevnt på billetten din. Du vil motta en egen bekreftelse, eller du kan sjekke din bagasjegrense viaMin reise.

Les mer om innsjekket bagasje

2. Vilkår for forhåndsbetalt ekstra bagasje

2.1 Den forhåndsbetalte ekstra bagasjen kan bare brukes i forbindelse med billetten du bestilte bagasjen for. Forhåndsbetalt ekstra bagasje er personlig, og ikke overførbar til andre. 2.2 Forhåndsbetalt ekstra bagasje er gyldig for én enveisreise (utreise eller retur) til mellomlandingsstedet eller det endelige reisemålet, og utelukkende for flyvninger som betjenes av KLM. 2.3 KLMs generelle transportvilkår er en integrert del av disse vilkårene. 2.4 Du må forsikre deg om at all informasjonen du gir når du reserverer og kjøper den forhåndsbetalte ekstra bagasjen, er fullstendig.

Les mer om spesialbagasje

3. Refusjon

3.1 Du har rett til å få tilbakebetalt kostnadene for den forhåndsbetalte ekstra bagasjen hvis:

(I) KLM har ikke mulighet til å betjene flyvningen din, eller (II) Bagasjen du har kjøpt ekstra bagasje for, er gått tapt og ikke blir funnet innen rimelig tid.

3.2 Du har ikke rett til refusjon dersom du bestemmer deg for å avbestille flyvningen din eller ta med mindre bagasje enn du har rett til på grunnlag av forhåndsbetalt ekstra bagasje. Hvis du tar med mer bagasje enn du til sammen har betalt for, inkludert forhåndsbetalt ekstra bagasje, betaler du vanlig overvekt for de ekstra kiloene.

3.3 Hvis vilkårene til billetten du har kjøpt, åpner for gratis endring av billetten, gjelder den forhåndsbetalte ekstra bagasjen også sammen med den endrede billetten.

3.4 Anmodninger om refusjon må skje via vårt nettsted.

Les mer om kompensasjon og refusjon

Vilkår og betingelser for Valg av håndbagasje

KLM tilbyr at kunder som har bestilt en billett til Economy Basic-pris får bestille Valg av håndbagasje for et ekstra gebyr. Det gjelder da i tillegg til den faste kvoten som alt er inkludert i billetten. Alle kunder som bestiller Valg av håndbagasje, erklærer at de har juridisk myndighet til å inngå en avtale, at de har lest disse vilkårene og betingelsene, og at de aksepterer disse fullt ut.

I disse vilkårene og betingelse, med mindre noe annet er indikert i sammenhengen, er disse begreper og uttrykk definert som følgende:

«Kunde»: Enhver faktisk person som har en billett til Economy Basic-pris og bestiller Valg av håndbagasje fra KLM. Kunden er avtaleparten som har akseptert disse vilkårene og betingelsene og sier ja til å følge samtlige av avtalens betingelser.

«Kvalifisert flyreise»: En flyreise som tilbyr Economy Basic-pris med et KL-flynummer mellom Amsterdam og Helsinki, Stockholm, Dublin, Praha, München, Wien, Torino, Firenze eller Aten, der Valg av håndbagasje kan bestiller.

«Håndbagasje»: Bagasje som ikke overskrider følgende mål: 55 cm x 35 cm x 25 cm, inkludert lommer, hjul og håndtak, og hvis samlede vekt ikke overstiger 12 kg i tillegg til kvoten som alt er inkludert i Economy Basic-prisen.

«Valg av håndbagasje» eller «Valget»: Muligheten for kunden å reise med enda en håndbagasje, i tillegg til kvoten inkludert i Economy Basic-billetten, er i samsvar med disse vilkårene og betingelsene. Valget kan bestilles under reservasjon av billetten, innsjekking på nett eller via Min reise. Det skal foregå opptil 4 timer for flyavgang.

«KLM»: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., registrert under lovgivningen i Nederland, med kontor i Amsterdamseweg 55 (1182 GP) Amstelveen i Nederland, registrert med nummer 33014286 i handelsregisteret til handels- og næringsdepartementet i Amsterdam i Nederland.

«Pris»: Prisen per person for bestilling av Valg av håndbagasje. Prisen for Valg av håndbagasje avhenger av og varierer etter reisemålet. Vi sender en e-post om bekreftelse til kunden etter kjøpet. Se prisene eller tilsvarende i lokal valuta på nettsiden; prisen er avrundet og avhenger av valutakursen, som revideres to ganger i året.

«Vilkår og betingelser»: Disse vilkårene og betingelsene som definerer vilkårene og betingelsene for salg av Valg av håndbagasje.

«Nettsted»: KLMs nettside, her påwww.klm.comog/eller i KLM-appen.

2.1 Valg av håndbagasje er bare for kunder som ønsker å bære en håndbagasje i tillegg til bagasjens kvote, autorisert av Economy Basic-pris-billetten.

2.2 Kunder som har en Economy Basic-billett, får bestille ett, og bare ett, Valg av håndbagasje for kvalifisert(e) flyreise(r).

3.1 Valg av håndbagasje kan bare kjøpes og brukes i kombinasjon med en Economy Basic-billett hvis Valget er kjøpt for. Valg av håndbagasje er personlig og kan ikke overføres.

3.2. Når kunden bestiller Valg av håndbagasje, får den ta med opptil en (1) håndbagasje som, i tilfelle flyet er fullt, blir plassert i lasterommet. Det er ikke garantert at håndbagasje kan tas med i kabinen.

3.3 Valg av håndbagasje gjelder for enhver enkeltreise, utreise eller retur opptil reiseopphold eller endelig reisemål, og bare for flyreiser som betjenes av KLM og/eller Air France. Valget gjelder bare et segment av flyreisen eller en enkeltreise. Det gjelder tur-retur.

3.4. Informasjonen som oppgis ved bestilling av håndbagasjen, må være helt riktig og komplett.

3.5 Det går an å bestille Valg av håndbagasje mot et gebyr:

  • når du kjøper billetten på nett;
  • når som helst etter billettkjøpet, og opptil 4 timer før flyavgang i Min reise på nettsiden;
  • under innsjekking på nett, opptil 4 timer før flyavgang;
  • hos kundesenteret (telefonsentre og sosiale nettverk), opptil 4 timer før flyavgang.

3.6 Det går ikke an å bestille Valg av håndbagasje mot et gebyr:

  • hvis kunden alt har oppnådd kvoten på en (1) håndbagasje via betalt kjøp, billettens kvote eller spesielle gevinster;
  • for transport av et dyr i kabinen (spesifikke gebyrer gjelder);
  • for transport av gjenstander som ikke oppfyller kravene til vekt og/eller mål for håndbagasje.

Kunder som bestiller Valg av håndbagasje, får betale med kredittkort, mens medlemmer av Flying Blue-programmet får betale med Miles eller Miles and Cash.

5.1 KLM gjør sitt beste for at reservasjonen av Valg av håndbagasje skjer i samsvar med disse vilkårene og betingelsene. Kunden er imidlertid informert om at KLM kanskje må gjøre om på reservasjonen av Valg av håndbagasje. Det gjelder da av driftsmessige årsaker knyttet til sikkerhet og/eller sikkerhetskrav. Skjer det vil kunden som ikke fikk glede av en reservert Valg av håndbagasje, bli refundert prisen for det i samsvar med disse vilkårene og betingelsene samt vilkårene definert i artikkel 5.2.

5.2 Kunder har rett til en refusjon av prisen for Valg av håndbagasje hvis:

  • Valg av håndbagasje ble trukket tilbake, spesifikt på grunn av innstilt flyreise;
  • håndbagasjen som er omfattet av Valget, ble sjekket inn i lasterommet og levert over 3 timer forsinket eller gikk tapt.

5.3 Kunden har ikke rett til refusjon hvis den velger å ta med et mindre antall håndbagasjer enn det som er tillatt i henhold til kvoten, eller hvis den bestemmer seg for ikke å reise (frivillig avlysning fra passasjerens side).

5.4. Enhver forespørsel om refusjon skal bare gjøres på nettsiden via Min reise.

5.5 Prisen for Valget vil bli refundert i samsvar med artikkelens bestemmelser. Det skal skje innen opptil 30 dager etter at KLM har fått all nødvendig informasjon for å behandle refusjonen, med unntak av ekstraordinære kriser.

KLM skal ikke holdes ansvarlig, og skal ikke anses som å ha brutt sine forpliktelser, ved å ikke tilby alle eller deler av tjenestene angitt i vilkårene heri hvis slik svikt er på grunn av force majeure, som angitt eller tolket av gjeldende lov. I dette tilfellet vil kunden ikke ha krav på kompensasjon, erstatning eller renter for direkte eller indirekte skade forårsaket av unnlatelse av å tilby tjenestene.

7.1 Medlemmer av Flying Blue nyter gjerne godt av visse gevinster når det gjelder håndbagasje:

  • Medlemmer av Ultimate eller Platinum eller Gold eller Silver har rett til én (1) gratis håndbagasje på flyreiser som betjenes av KLM og Air France hvis de har en gyldig Economy Basic-billett. Derfor får de ikke bestille Valg av håndbagasje.
  • Medlemmer av Flying Blue får bruke Miles når de bestiller Valg av håndbagasje.

7.2 Medlemmers status som Flying Blue må være gyldig når de sjekker inn på flyplassen om den skal gjelde.

KLM henter inn og behandler personopplysninger for Valget, og gjør det i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. SeKLMs personvernerklæringfor mer informasjon.

Ethvert krav som gjelder reservasjon, betaling og/eller levering av Valget skal henvendes til KLM viakravskjemaet på nett. Du finner det via koblingen «Refusjon» i nettsidens bunntekst, etterfulgt av Valget «Be om en refusjon for ekstra alternativ».

KLM forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene når som helst. Bestillingen av Valget skal være underlagt vilkårene og betingelsene som gjelder ved bestilling, med mindre en endring i disse vilkårene og betingelsene er påkrevd av lov eller en myndighet (denne endringen vil i så fall gjelde for alle bestillinger som allerede er gjort).