Refusjon i penger

Vil du ikke lenger ta den planlagte KLM-flyvningen din? Mest sannsynlig vil du ha refusjon av billetten din. Vi forklarer policyen vår: når du er kvalifisert for refusjon og hvordan du kan be om det.

COVID-19

Tjenestene våre kan ha endret seg for å forhindre spredning av COVID-19.

Les de nyeste COVID-19 oppdateringene

Slik ber du om refusjon

Du kan be om refusjon i penger for den ubrukte delen av reisen din via vårt online refusjonssystem. Dette systemet sjekker om du er kvalifisert for en full refusjon i penger eller bare en del av den. Du kan også ringe oss, men vær oppmerksom på at det kan bli belastet et gebyr.

Det vil ta omtrent 7 dager å behandle forespørselen din. Husk at alle flyvninger i bestillingen din blir annullert så snart du ber om refusjon. Hvis flyvningen din er planlagt frem i tid, ber vi deg om å søke om refusjon i tide. Ellers kan kabinpersonalet fortsatt forvente seg at du skal gå om bord flyet, noe som kan forsinke ombordstigningsprosessen for andre passasjerer.

Bestilte du ikke via KLM?

Hvis du har bestilt via et reisebyrå, kan du dessverre ikke bruke vårt online refusjonssystem. Vi anbefaler at du først kontakter reisebyrået ditt, ettersom de har all nødvendig informasjon for å ordne refusjonen din. Du finner kontaktopplysningene på nettstedet deres. Du kan også kontakte oss direkte for å ordne refusjonen din, hvis du foretrekker det.

Kvalifikasjon

Sjekk nøye om du er kvalifisert for en full refusjon i penger for å unngå skuffelse.

Flyplassavgifter

Vi anbefaler alltid å be om refusjon, selv om du har en billett som ikke kan refunderes. Hvis du ikke gikk om bord på flyvningen din, kan du få tilbake ubrukte flyplassavgifter.

Annullert eller forsinket flyvning

Du kan alltid be om refusjon i penger for KLM-flyvningen din i følgene tilfeller:

  • KLM-flyvningen din ble annullert, og du tok ikke en alternativ flyvning.
  • Du valgte å ikke reise med den utgående flyvningen din innen Europa fordi den ble forsinket mer enn 90 minutter, og returflyvningen var satt opp på samme dag.
  • Du bestemte deg for å ikke ta flyvningen din fordi den ble forsinket med mer enn 3 timer.
  • Du ville ikke fly til det endelige reisemålet ditt fordi forbindelsesflyvningen din med KLM ble forsinket med mer enn 5 timer.

Vil du annullere flyvningen din

Du kan alltid be om refusjon i penger for KLM-flyvningen din innen 24 timer etter at den er bestilt.

Har du bestilt flyreisen din for mer enn 24 timer siden, og flyr du Economy Class? Sjekk billetttypen din for å se om du kan be om refusjon i penger. Bestillingsgebyret, gebyret for nyutstedelse (hvis aktuelt) og ekstragebyrer refunderes ikke.

  • Light- eller Standard-billett: ikke-refunderbar
  • Flex-billett: refunderbar, enten gratis eller mot et gebyr, avhengig av den betalte billettprisen

Reiser du på Business Class? Vi tilbyr refunderbare billettpriser. Betingelsene kan variere avhengig av flyvning. Vilkårene ser du når du bestiller flyreisen eller i bestillingsbekreftelsen sendt per e-post.

Ekstraordinære omstendigheter

Du må kanskje annullere flyvningen din på grunn av omstendigheter som er utenfor din kontroll. I følgene tilfeller kan du alltid be om refusjon i penger:

  • Visumsøknaden din ble avvist av de lokale myndighetene.
  • Det er en medisinsk grunn til hvorfor du ikke kan reise.
  • I det uheldige tilfelle at en passasjer eller et familiemedlem av en passasjer har gått bort.

Forskjell i billettpris

Hvis du bestilte et Business Class-sete men reiser på Economy Class, kan du søke om en refusjon av forskjellen i billettpris. I tilfelle en oppgradering i siste liten, får du refundert pengene du betalte for oppgraderingen. Ta kontakt med oss for å ordne dette.