Trente servicehunder

Hvis du planlegger å ta med deg den trente servicehunden din om bord på en KLM-flyvning, ordner vi gjerne dette for deg. Merk: vi tillater kun trente servicehunder.

Før flyvningen

Planlegging og reservasjon

Gi oss beskjed om din servicehunden din minst 48 timer før avreise. Dette gjør at vi kan gjøre nødvendige tilpasninger for å imøtekomme dine behov. Du kan gjøre dette ved å kontakte kundekontaktsenteret vårt. 

Dokumenttype

Sjekk om du har all nødvendig dokumentasjon for servicehunden din. Dette inkluderer et sertifikat som beviser at hunden har gjennomgått kvalifisert opplæring, en helseattest fra en veterinær og bevis på vaksinasjoner. Avhengig av bestemmelseslandets regler kan det kreves ytterligere dokumentasjon for internasjonale reiser. 

På flyplassen

Innsjekking

Informer personalet i innsjekkingsskranken om at du reiser med en servicehund. De vil verifisere dokumentasjonen din og gi deg den hjelpen du måtte trenge. KLMs personale er opplært til å hjelpe passasjerer med funksjonshemninger og vil sørge for en smidig innsjekkingsprosess. 

Sikkerhetskontroll

Under sikkerhetskontrollen gjennomgår du og servicehunden din en spesiell prosess. Hunden vil ikke bli separert fra deg, men kan trenge ytterligere screening. Sikkerhetspersonalet er opplært til å håndtere servicehunder med forsiktighet og respekt. 

Ombordstigning

Når det er på tide å gå om bord, vil du få prioritert ombordstigning slik at du og servicehunden din kan finne dere til rette. KLMs personale vil hjelpe deg med å finne setet ditt og sørge for at hunden din er riktig plassert. 

Opplevelse om bord

Sitteplasser

Våre fly er utformet for å ta imot servicehunder, slik at de får plass i fotrommet uten å være til hinder for midtgangen eller andre passasjerer. Hunden din må holde seg innenfor det dedikerte området og alltid være under din kontroll. Hvis hunden din er for stor for kabinen, kan KLM diskutere alternative seteordninger eller transport av hunden i lasterommet.  

Av hensyn til flysikkerheten må hunden din være festet til sikkerhetsbeltet under alle faser av flyvningen, også når du ikke sitter i setet eller når skiltet for feste av sikkerhetsbelte er slått av. Hvis selen mangler et egnet belte eller en passende kontakt, kan du bruke et forlengelsesbelte eller et spedbarnsbelte for å feste hunden til sikkerhetsbeltet ditt. Vær oppmerksom på at hvis du er helt avhengig av hundens støtte, kan du ta med deg servicehunden din på turer i kabinen, for eksempel toalettbesøk. 

Adferd

Servicehunden din må alltid være veloppdragen og under din kontroll til enhver tid, med bruk av sele eller bånd. Hvis hunden din viser forstyrrende atferd, kan det hende at besetningen må iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten og komforten til alle passasjerene.  En riktig opplært hund vil holde seg ved eierens føtter, ikke bjeffe eller knurre mot andre mennesker, ikke bite eller hoppe på folk.  

Tisseområder

Du må forsikre deg om at den opplærte servicehunden din ikke trenger å gjøre sitt fornødne på flyet, eller at den kan gjøre det uten å skape helsemessige eller sanitære problemer. Store flyplasser har egne tisseområder. Hvis flyvningen er lang, kan personalet på flyplassen hjelpe deg med å finne disse tisseområdene under mellomlandinger. Det er viktig å planlegge for hundens behov og benytte seg av disse fasilitetene. 

Ankomst til reisemålet ditt

Avstigning

Ved ankomst vil du få prioritert avstigning for å sikre en stressfri tur av flyet. KLMs personale vil hjelpe deg med eventuelle ekstra behov du måtte ha. 

Toll og innvandring

Avhengig av reisemålet kan det hende at du må vise frem servicehundens dokumentasjon til toll- og immigrasjonsmyndighetene. KLMs personale kan veilede deg gjennom denne prosessen. 

Reiser du til eller fra USA?

Hvis du flyr til eller fra USA, må du fullføre 2 U.S. Skjemaet for flytransport av servicedyr fra det amerikanske transportdepartementet (U.S. Department of Transportation Service Animal Air Transportation Forms). Skriv ut skjemaene, signer dem for hånd og ta dem med deg til flyplassen.

Dersom du reiser med servicehund trenger du ikke fylle ut KLM-skjemaet:

  • For reiser bestilt 48 timer eller mer før avreise, må du sende inn denne dokumentasjonen på forhånd for validering via KLM Cares.
  • For en flyvning som er bestilt mindre enn 48 timer før avgang, kan du vise frem skjemaene ved innsjekkingsskranken eller gaten.
  • For å ordne dette via KLM CARES, send en e-post tilklmcares.usa@airfrance-klm.email, ring +1 833-855-0814 eller send et brev til: Air France – KLM P.O. Box 981975 El Paso, TX 79998-1975 – USA.

Fra 1. august 2024 gjelder nye regler for hunder, tjenestehunder inkludert, som reiser til USA:

  • Du må fylle ut ogimportskjemaet for dyrfra United States Centers for Disease Control (CDC). Er hunden din mellom 6 og 12 måneder gammel, må du fylle ut skjemaet minst 15 dager før avreise.
  • Ta med en digital- eller papirkvittering av det utfylte skjemaet til flyplassen.
  • Hunden må være mikrochippet.
  • Hunden må være minst 6 måneder gammel. Ta kontakt medkundekontaktsenterethvis hunden er yngre.

Les alle CDC-regler for hunder som reiser til USA

Fra 1. august 2024 gjelder nye regler for hunder, tjenestehunder inkludert, som reiser til USA:

  • Du må fylle ut ogimportskjemaet for hunderfra United States Centers for Disease Control (CDC). Er hunden din mellom 6 og 12 måneder gammel, må du fylle ut skjemaet minst 15 dager før avreise.
  • Ta med en digital- eller papirkvittering av det utfylte skjemaet til flyplassen.
  • Hunden må være mikrochippet.
  • Hunden må være minst 6 måneder gammel. Ta kontakt medkundekontaktsenterethvis hunden er yngre.

Les alle CDC-regler for hunder som reiser til USA

Landspesifikke krav

Det kreves dokumentasjon på hundens opplæring og helse. Servicehunder må være opplært av en organisasjon som er medlem av Assistance Dogs UK (ADUK) eller et tilsvarende internasjonalt organ. Britiske myndigheter krever ytterligere dokumentasjon. Du må kontakte og få forhåndsgodkjenning fra UK Animal Reception Centre minst 72 timer før flyvningen. Dette innebærer å sende inn all nødvendig dokumentasjon for å sikre at hunden din oppfyller kravene iUK's Pet Travel Scheme. Please note that we recommend sending your request at least 72 hours prior to your flight if you travel to or from the United Kingdom. 

I De forente arabiske emirater må passasjerer som reiser med en servicehund, sende inn dokumentasjon til UAE Ministry of Climate Change & Environment (MOCCAE) minst fire virkedager før avreise. Denne dokumentasjonen inkluderer bevis på hundens opplæring, helseattester og vaksinasjonsjournaler. De forente arabiske emirater har strenge regler for innførsel av dyr, og det er viktig å overholde disse kravene for å unngå problemer på flyplassen. Vær oppmerksom på at du må sende inn forespørselen din om å reise til De forente arabiske emirater med servicehunden din 96 timer før flyreisen. Sørg for at du har lagt ved all nødvendig dokumentasjon for godkjenning av servicehunden. 

Ankomst på flyplassen

Ved ankomst til flyplassen blir servicehunder transportert i et reisebur. Du går videre til tollområdet med servicehunden din. Informer tolleren om at du reiser med en servicehund. Tolleren vil deretter tilkalle en MOCCAE-veterinær som møter deg i tollområdet. 

Veterinærkontroll

MOCCAE-veterinæren vil kryssjekke alle originaldokumentene dine med kopiene som er sendt inn på forhånd. Dette inkluderer kontroll av helseattesten, vaksinasjonsjournalen og annen påkrevd dokumentasjon. Deretter vil veterinæren gjennomføre en kort helsesjekk av hunden for å sikre at den oppfyller UAEs helse- og sikkerhetsstandarder. Under denne kontrollen vil du være midlertidig atskilt fra servicehunden din. Varigheten av veterinærkontrollen kan variere, men den tar vanligvis mellom 30 minutter og en time. Spesialisert personell vil hjelpe deg mens veterinærkontrollen gjennomføres. Personalet vil hjelpe deg med å navigere på flyplassen, gi deg nødvendig støtte og sørge for at du har det komfortabelt når du er atskilt fra servicehunden din. Du blir henvist til et eget venteområde, og personellet blir hos deg for å hjelpe deg og holde deg informert om fremdriften i kontrollen. 

Fortolling

Du går videre gjennom tollen når veterinæren har verifisert alle dokumenter og fullført helsesjekken. Tolleren vil fullføre klareringsprosessen, slik at du og servicehunden din kan reise inn i De forente arabiske emirater. 

Du må fremlegge bevis på hundens opplæring og helse. Servicehunder må være opplært av godkjente organisasjoner som South African Guide-Dogs Association for the Blind. Det kreves en importtillatelse for å ta med dyr inn i Sør-Afrika. Du kan få denne tillatelsen fra det sørafrikanske departementet for jordbruk, skogbruk og fiskeri (DAFF). Søknaden om tillatelse skal inneholde opplysninger om hunden, helsestatus og opplæring. Hunden skal ha på seg en identifikasjonsjakke eller -vest som viser opplæringsinstitusjonens navn og adresse. I tillegg må hunden alltid være veloppdragen og under førerens kontroll.  Ved ankomst vil servicehunden gjennomgå en veterinærkontroll av en tjenestemann fra DAFF. Denne kontrollen sikrer at hunden er frisk og oppfyller alle importkrav. Veterinærkontrollen omfatter vanligvis en gjennomgang av helseattest og vaksinasjonsjournal. Vi anbefaler på det sterkeste at du sender inn en forespørsel og de aktuelle dokumentene minst 96 timer før avreise.