Pass og visum
Hvilke dokumenter
Hvilke reisedokumenter du trenger avhenger av noen faktorer:
- ditt avreiseland, transferland og reisemål;
- din nasjonalitet;
- ditt bostedsland.
Vi anbefaler at du sjekker ambassadens nettsted for landet du besøker. For detaljert informasjon gjeldende reisen din, sjekk reisedokumentverktøyet vårt.
Skann reisedokumentene dine
For å hjelpe deg med å spare tid på flyplassen, tilbyr vi en sikker og brukervennlig måte å legge passet eller ID-dokumentet ditt til på bestillingen din før avreise. Dette lar oss verifisere reisedokumentet ditt på forhånd, som kan redusere manuelle kontroller på flyplassen.
Du kan skanne og laste opp reisedokumentet på flere praktiske måter:
- Bruke telefonen: Hvis du har KLM-appen installert, kan du skanne passet eller ID-en med telefonkameraet, slik at du ikke trenger å bytte mellom enheter. Hvis du ikke kan skanne med telefonen, må du sjekke om KLM-appen har tillatelse til å bruke kameraet i telefonens innstillinger.
- Bruke datamaskinen: Hvis den bærbare eller stasjonære datamaskinen din har et webkamera, kan du bruke det til å skanne dokumentet. Vi anbefaler overleveringsløsningen nedenfor for bedre ytelse.
- Ikke noe kamera på datamaskinen din? Vi tilbyr en sikker overleveringsløsning: Du vil motta en QR-kode som lar deg fortsette skanningen trygt på mobilenheten.
Verktøyet leser den maskinlesbare sonen (MRZ) i reisedokumentet. Dette er de to eller tre tegnlinjene nederst på pass- eller ID-siden. Denne sonen inneholder viktig informasjon som ditt fulle navn, nasjonalitet, fødselsdato og dokumentnummer. Det er den eneste delen av dokumentet som brukes til å hente personopplysninger under skanning. Bildet ditt brukes ikke.
Merk:
I noen pass, spesielt for personer som er gift, vises bare pikenavnet i MRZ. Hvis bestillingen bruker etternavnet etter ekteskapet og dokumentets MRZ lister opp pikenavnet ditt, kan dette føre til at navnet ikke stemmer overens. Sørg for at navnet i bestillingen samsvarer med navnet oppført i dokumentets MRZ for å unngå problemer.
- Vi ber bare om et reisedokument hvis det er nødvendig for reisemålet ditt. Du trenger f.eks. ikke pass for flyvninger innenfor Schengen-området.
- Når det kreves et dokument, kan du laste det opp på forhånd for å verifisere det digitalt, slik at du ikke trenger å verifisere det med en agent på flyplassen. For de fleste reisemål krever vi at du skanner dokumentet hvis du bruker Min reise.
- Hvis reisemålet ditt krever ytterligere dokumenter, som et visum, kan det hende du fortsatt trenger en manuell sjekk.
Hvis du har en profil hos oss, kan du trygt lagre det skannede passet eller ID-kortet. Hvis bare ett dokument lagres, blir det automatisk knyttet til fremtidige bestillinger, noe som sparer deg tid for hver nye reise.
- Det kreves at du laster opp et skannet dokument når du legger det til via Min reise eller kontoen, da dette sikrer sikker og pålitelig verifisering.
- Hvis det ikke er mulig å skanne, kan du fortsatt angi dokumentdetaljene under den online-innsjekkingen eller vise dokumentet til en agent på flyplassen.
Skanneteknologien leveres av Scandit, en pålitelig og sikker løsning. Den er utformet med tanke på personvern og overholder GDPR og andre relevante databeskyttelsesforskrifter:
- All data krypteres ende-til-ende under skanning og opplasting.
- Scandit lagrer ingen dokumentinformasjon.
- Dokumentet ditt lagres kun midlertidig i bestillingen, med mindre du velger å lagre det på kontoen din.
- Du har kontroll over dataene dine til enhver tid. Du kan se eller slette lagrede dokumenter via kontoen din.
Du kan legge til reisedokumentet på forhånd som et enkelt trinn for å gjøre reiseopplevelsen raskere, enklere og mer komfortabel.
Vanlige spørsmål
Ja, det kan du. I EU-land og Schengen-området kan du også reise med ID-kort.
Innenfor Schengen-land gjøres det ingen passkontroller. Du må alltid ha med deg et gyldig pass eller ID-kort. Det betyr at du aldri kan fly med utløpt pass.
Noen land krever til og med at passet ditt er gyldig i flere måneder etter at du flyr. Vi anbefaler at du sjekker utløpsdatoen til ID-en din i god tid før flyturen.