Ditt personvern og sikkerhet

Når du bestiller eller endrer KLM-flyvningen din, er det avgjørende å navigere sikkert i offisielle kanaler. Lær hvordan du identifiserer potensielle svindlere og beskytter din personlige informasjon.

Offisielle nettsider og telefonnumre

Ønsker du å bestille eller endre en flyreise? Sørg for at du utelukkende bruker våre offisielle nettsider: www.klm.nl og www.airfrance.fr. Unngå å søke etter flyselskapets telefonnummer på nettet, siden du utilsiktet kan lande på en falsk nettside med et falskt kundesenter.

Hvordan gjenkjenne KLM e-post

KLM vil bare sende deg tre typer meldinger:

  • Reklamemelding: disse e-postene informerer deg om kampanjer, spesialtilbud, nye destinasjoner og tjenester levert av KLM. Du vil bare motta disse e-postene etter å ha registrert deg. Du vil aldri bli spurt om å sende svarmeldinger med personlige opplysninger. Du vil bli omdirigert til KLMs nettside for å fullføre eventuelle handlinger.
  • Informasjon om reisen din: Hvis du har bestilt en reise, kan du motta en e-post der du blir bedt om å oppgi visse opplysninger som kreves av myndighetene i destinasjonslandet. Vi vil også sende deg en e-postmelding med påminnelse om å sjekke inn. Disse e-postene inneholder alltid informasjon som du vil kjenne igjen (f.eks. reservasjonsnummeret eller Flying Blue-nummeret ditt). Du vil bli omdirigert til KLMs nettside for å fullføre eventuelle handlinger.
  • KLM-meldinger innbyr deg til å delta i en KLM-undersøkelse om tilfredshet eller konformitet om sørvisen, for eksempel 'Quality Observer'. Les mer om KLMs undersøkelser for å finne ut hva disse meldingene inneholder og hvilke e-postadresser de sendes fra.

Pålitelige e-postadresser fra KLM

E-poster sendt fra e-postadresser på listen under er ekte e-poster fra KLM og brukes oftest til å kommunisere:

Hvordan gjenkjenne en falsk KLM-e-post eller melding

Mottok du en e-postmelding om en flyvning du ikke har bestilt? Eller mottok du en melding som på en annen måte virket som en falsk e-postmelding? Dette kan være et forsøk på å hente inn personopplysningene dine (også kalt phishing), infisere datamaskinen din eller få deg til å bli med i et falskt lotteri eller konkurranse. Falske e-poster kan se ut akkurat som ekte KLM-e-poster.

Denne type meldinger kan du gjenkjenne på:

  • mangel på innledende personlig hilsen
  • svar må avgis umiddelbart
  • dårlig grammatikk og skrivefeil
  • en lenke til en ukjent nettside

Eksempler på falske e-poster

Dessverre sendes det mange falske e-poster nå, noe som gir inntrykk av at KLM sender dem. Dette er ikke tilfellet. For eksempel:

  • E-postmeldinger sendt av reply@blue55.squadupree.com og andre parter er ikke fra KLM og inneholder en konkurranse som ikke ble startet av KLM. Lenkene i e-postmeldingen omdirigerer deg til http://blue13.squadrupee.com, som ikke er fra KLM.
  • E-postmeldinger sendt av advertentie@deltrk.com og andre parter er ikke fra KLM og inneholder en konkurranse som ikke ble startet av KLM. Linkene i e-postmeldingen omdirigerer deg til http://trk.lasurk.com/ eller giveaways-web.com/, som ikke er fra KLM.

Hvordan behandle falske KLM-e-poster

Vi anbefaler å ikke svare på e-posten, ikke klikke på lenker, åpne eventuelle vedlegg og ikke oppgi personlig informasjon.

Meld fra til oss!

Vennligst send den originale e-posten til oss som et vedlegg via: abuse.domains@klm.com. Vær oppmerksom på at vi ikke besvarer meldinger sendt til denne adressen.

Villedende kampanjer på sosiale medier

Du kan også møte villedende kampanjer på sosiale medier (inkludert WhatsApp), som tilbyr gratisbilletter eller billetter til reduserte priser. Disse inkluderer såkalte “Lik og vinn”-kampanjer. Vi anbefaler deg på det sterkeste å ikke delta i noen kampanjer som ikke er publisert av en av KLMs verifiserte kontoer på sosiale medier. Hvis du har spørsmål, vennligst kontakt oss via sosiale medier.