Vilkår for oppgraderingsalternativ i siste liten

I bytte mot betaling gir KLM deg muligheten til å bestille en oppgradering i siste liten hvis en høyere reiseklasse er tilgjengelig.

1. Definisjoner

Følgende vilkår og uttrykk i disse vilkårene skal defineres som følgende:

«Business Class» er området i flyet reservert for kunder som har betalt billettprisen Business Class.

«Kunde» er enhver person med en elektronisk billett for en flyvning som betjenes av KLM og som ønsker å kjøpe et oppgraderingsalternativ i siste liten.

«Economy Class» er området bak i flyet reservert for kunder som har betalt billettprisen Economy Class.

«Flysegment» er en KLM-flyvning som betjenes av ett enkelt fly med ett enkelt flynummer.

«Generelle salgsvilkår» eller «Vilkår» eller «Nåværende» er de nåværende vilkårene som angir salgsvilkårene for oppgraderingsalternativer i siste liten.

KLM er Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., registrert under lovgivningen i Nederland, med hovedkvarter og registrert kontor på Amsterdamseweg 55 1182 GP Amstelveen i Nederland, registrert med nummer 33014286 i handelsregisteret til handels- og næringsdepartementet i Amsterdam i Nederland.

«KLM-flyvning» er en langdistanse- eller mellomdistanseflyvning med et KL-flynummer som betjenes av KLM eller KLC, som tillater kjøp av et oppgraderingsalternativ i siste liten.

  • «Langdistanseflyvning»: en flyvning med et KL-flynummer mellom Europa og Asia, Oseania, Afrika (unntatt Nord-Afrika), Amerika, Midtøsten, Karibia eller Det indiske hav hvor et oppgraderingsalternativ kan bestilles.
  • «Mellomdistanseflyvning»: En flyvning med et KL-flynummer til og fra Europa, mellom Europa og Nord-Afrika (Algerie, Marokko og Tunisia), Tyrkia, Armenia, Georgia, flyvninger i Karibia (Cayenne, Fort-de-France, Point-à-Pitre) og Miami–Montréal- og Cayenne–Belem-flyvninger hvor et oppgraderingsalternativ kan bestilles.

«Alternativ» betyr muligheten kunden har til å kjøpe en oppgradering i siste liten under vilkårene angitt heri, og avhenger av tilgjengelighet. Kunder kan kjøpe et oppgraderingsalternativ i siste liten så snart innsjekking er åpnet for flyvningen de har en bekreftet reservasjon for. Alternativet er gyldig per flysegment.

«Premium Comfort Class» er området i flyet mellom Business og Economy Class, reservert for kunder som har betalt billettprisen Premium Comfort Class.

«Vilkårene» eller «Vilkårene heri» er de nåværende vilkårene som angir salgsvilkårene for oppgraderingsalternativer i siste liten.

«Oppgradering» eller «Oppgraderingsalternativ» er muligheten kunden har til å reise i en høyere klasse enn de først bestilte, og dermed dra nytte av alle fordelene i den nye klassen. Alternativet kan kjøpes av en kunde under vilkårene og med mulighetene angitt heri.

«Nettsteder»: KLMs nettsteder, tilgjengelige viawww.klm.comog/eller mobilappen.

2. Beskrivelse

Kunder som kjøper oppgraderingsalternativet, mottar følgende fordeler.

Oppgraderingsfunksjoner, kjøpt enten på nett, på flyplassen, via kundesenteret eller via et KLM-byrå, inkluderer følgende:

  • reise i en høyere reiseklasse
  • bagasjekvote* (se nedenfor)
  • tilgang til avgangsloungen, hvis aktuelt, unntatt i tilfeller med en oppgradering fra Economy til Premium Comfort (barn og unge som reiser alene, får ikke tilgang til loungen)
  • måltider servert i den høyere reiseklassen, avhengig av tilgjengelighet
  • SkyPriority

Oppgraderingsfunksjoner ved kjøp om bord inkluderer:

  • reise i en høyere reiseklasse
  • måltider servert i den høyere reiseklassen, avhengig av tilgjengelighet

*Bagasjekvote:

  • For reiser som består av ett flysegment vil de nye reglene for bagasje i kabinen og lasterommet gjelde.
  • For reiser som består av to eller flere flysegmenter vil reglene for bagasje i kabinen og lasterommet gjelde hvis, og bare hvis, oppgraderingsalternativet er betalt på det lengste flysegmentet. (Dette tilbudet gjelder ikke når oppgraderingen kjøpes om bord.)
  • Hvis reisen består av to flysegmenter med lik distanse (to mellomdistanseflyvninger eller to langdistanseflyvninger), vil de mest fordelaktige reglene for bagasje i kabinen og lasterommet gjelde for kunden.

3. Bestillingsvilkår og restriksjoner

3.1. Avhengig av tilgjengelighet kan en kunde kjøpe et oppgraderingsalternativ:

  • på nett (nettsted eller mobilapp) under innsjekking
  • på et KLM-kundesenter under innsjekking
  • via et KLM-byrå under innsjekking
  • i enkelte interaktive automater på flyplassen, når tjenesten er tilgjengelig, under innsjekking
  • ved innsjekkingsskranker under enkelte reiseopphold
  • med en KLM-agent på flyplassen
  • om bord i flyet

3.2. Oppgraderingsalternativet tilbys på alle flyvninger som betjenes av KLM og som har flere klasser, og avhenger av tilgjengelighet. Oppgraderingsalternativet kan derimot ikke kjøpes av:

  • kunder som krever medisinsk bistand
  • kunder som reiser med et kjæledyr i kabinen og ønsker å kjøpe oppgraderingsalternativet til Business Class på langdistanseflyvninger
  • kunder som har bedt om spesialseter: «ekstra sete» og reserverte seter for visse typer stor og/eller skjør bagasje
  • kunder på en venteliste

3.3 Oppgraderingsalternativet kan ikke kjøpes på nett (nettsted eller mobilapp) av eller for kunder som har foretatt spesifikke forespørsler under bestillingen som må bekreftes på forhånd av KLM-personalet på flyplassen. Dette gjelder:

  • barn eller unge som reiser alene
  • kunder som reiser med et barn under to år
  • kunder som reiser med en servicehund (f.eks. førerhund), unntatt for en betalt oppgradering til Business Class på langdistanseflyvninger

Kunder som har forhåndsbestilt et spesialmåltid eller betalt måltid, vil bli informert når de kjøper oppgraderingsalternativet om at det tidligere kjøpte måltidet ikke er tilgjengelig i klassen de har oppgradert til og at det ikke er refunderbart.

Kunder som har bestilt et seteprodukt, vil bli informert når de kjøper oppgraderingsalternativet om at beløpet de betalte for seteproduktet vil bli refundert, etter kundens forespørsel, via KLM-nettstedet.

3.4. En kunde kan kjøpe kun ett oppgraderingsalternativ per flysegment. Et unntak er kunder som har kjøpt et oppgraderingsalternativ fra Economy til Premium Comfort som til slutt kjøper et oppgraderingsalternativ til Business Class.

4. Betaling

4.1 Du kan betale for et oppgraderingsalternativ kontant hos alle lokale KLM-byråer eller på flyplassen.

4.2. Du kan betale for et oppgraderingsalternativ ved hjelp av betalingskort eller iDEAL, som godtas på de offisielle KLM-nettstedene, i mobilappen, hos kundesentre og alle lokale KLM-byråer eller på flyplassen.

4.3 Kunder med et Flying Blue-kort kan betale for et oppgraderingsalternativ ved å bruke Miles.

4.4 Betaling av oppgraderingsalternativet ved bruk av Miles og kontanter er forbeholdt kunder med et Flying Blue-kort.

4.5 Betaling av oppgraderingsalternativet ved bruk av Delta SkyMiles er forbeholdt SkyMiles-medlemmer.

5. Vilkår for endring og refusjon

5-A Vilkår for oppgraderingsalternativet

5.1 KLM godtar å respektere endringen av reiseklasse som vil finne sted etter kjøpet av oppgraderingsalternativet og i samsvar med disse vilkårene. Kunden er herved informert om at KLM kan være tvunget, av driftsmessige årsaker relatert til sikkerhet og/eller sikkerhetskrav, til å endre muligheten til å bruke oppgraderingsalternativet, selv etter ombordstigning. I slike tilfeller skal ikke KLM holdes ansvarlig, og kunden som ikke får dra nytte av det kjøpte oppgraderingsalternativet i samsvar med vilkårene angitt heri, vil bli refundert prisen for oppgraderingsalternativet i samsvar med vilkårene angitt i Artikkel 5-B «Refusjonsvilkår» nedenfor.

5.2 Oppgraderingsalternativet er personlig og kan ikke overføres.

5.3 Oppgraderingsalternativet er tilknyttet et KL-flynummer og må brukes på avgangsdatoen for flyvningen som kunden har kjøpt et oppgraderingsalternativ for.

5.4 Oppgraderingsalternativet som kjøpes av en kunde kan ikke endres eller veksles, unntatt i tilfeller nevnt i artikkel 5-B «Refusjonsvilkår».

5.5 Kunder som er medlemmer av Flying Blue-bonusprogrammet, tjener Miles og XP basert på den opprinnelige bestillingsklassen. Kunder vil også tjene Miles for hver euro som brukes på oppgraderingsalternativet på flyvninger som betjenes av KLM (se Flying Blue-nettstedet for mer informasjon).

5.6 Kunder som kjøper oppgraderingsalternativet, kan kun gjøre det på vegne av seg selv eller på vegne av en person som har gitt dem tillatelse til å kjøpe oppgraderingsalternativet på deres vegne og for kontoen deres, heretter referert til som «Autorisert passasjer». I sistnevnte tilfelle er det innforstått at den autoriserte passasjeren har lest og godtatt disse vilkårene.

5-B Refusjonsvilkår

Kunden som har kjøpt oppgraderingsalternativet, har krav på refusjon av prisen på oppgraderingsalternativet i følgende omstendigheter:

  • Flyvningen som oppgraderingsalternativet er kjøpt for, blir kansellert og kunden kan ikke reise.
  • Det kjøpte oppgraderingsalternativet ble ikke tildelt av KLM. I dette tilfellet vil kunden få tilbake sin opprinnelige klasse, og prisen for oppgraderingsalternativet vil bli refundert. Kunden har ikke krav på kompensasjon som angitt i europeisk forskrift 261/2004.
  • Kunden med en Full Flex-billett kansellerer flyvningen.
  • En kunde med en Full Flex-billett endrer flyvningen sin, og oppgraderingen er ikke tilgjengelig for den nye reservasjonen.

Kunden kan be om refusjon av oppgraderingsprisen ved å fylle ut et nettskjema tilgjengelig via «Kontakt oss» på nettstedet vårt.

6. Force Majeure

KLM skal ikke holdes ansvarlig, og skal ikke anses som å ha brutt sine forpliktelser, ved å ikke tilby alle eller deler av tjenestene angitt i vilkårene heri hvis slik svikt er på grunn av force majeure, som angitt eller tolket av gjeldende lov. I dette tilfellet vil kunden ikke ha krav på kompensasjon, erstatning eller renter for direkte eller indirekte skade forårsaket av unnlatelse av å tilby tjenestene.

7. Personvernerklæring (KL)

Personopplysninger samlet inn og behandlet av KLM for formålene for dette alternativet behandles i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. SeKLMs personvernerklæringfor mer informasjon.

8. Krav

Ethvert krav angående reservasjon, betaling og/eller levering av oppgraderingsalternativer i siste liten skal henvendes til KLM via et kravskjema tilgjengelig via koblingen «Refusjon for ekstra alternativer» under «Kundestøtte» på nettstedet.

9. Endring av disse vilkårene

KLM forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene når som helst. Kjøpet av oppgraderingsalternativet skal være underlagt vilkårene som er i kraft ved bestilling, med mindre en endring i disse vilkårene er påkrevd av lov eller en myndighet (denne endringen vil i så fall gjelde for alle bestillinger som allerede er foretatt).