Vilkår for a la carte måltider

Her er det du trenger å vite når du bestiller et a la carte måltid til din interkontinentale flyvning.

1. Definisjoner

Følgende vilkår og uttrykk i disse vilkårene skal defineres som følgende:

«A la carte måltid» eller «alternativ»: muligheten til å velge, mot ekstra betaling, et spesialmåltid som serveres under KLM-flyvningen.

«Kunde»: enhver person som har en elektronisk billett på en KLM-flyvning og ønsker å kjøpe et a la carte måltid.

«Economy Class»: området bak i flyet som er reservert for kunder som har betalt Economy Class-pris.

«KLM»: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., registrert under lovgivningen i Nederland, med kontor i Amsterdamseweg 55 (1182 GP) Amstelveen i Nederland, registrert med nummer 33014286 i handelsregisteret til handels- og næringsdepartementet i Amsterdam i Nederland.

«KLM-flyvning»: en langdistanse- eller mellomdistanseflyvning med et KL-flynummer, som betjenes av KLM eller KLC, hvor det er mulig å kjøpe et a la carte måltid.

  • «Langdistanseflyvning»: en flyvning med et KL-flynummer mellom Europa og Asia, Oseania, Afrika (unntatt Nord-Afrika), Amerika, Midtøsten, Karibia eller Det indiske hav, hvor et a la carte måltid kan bestilles.
  • ««Mellomdistanseflyvning»»: en flyvning med et KL-flynummer til og fra Europa, eller mellom Europa og Nord-Afrika (Algerie, Marokko og Tunisia), Tyrkia, Armenia eller Georgia, hvor a la carte måltid kan bestilles.

«Pris»: pris inkludert skatt i euro* per person for bestilling av et a la carte måltid. Etter kjøpet vil en bekreftelses-e-post bli sendt til kunden. * Eller tilsvarende beløp i lokal valuta på nettstedet; avrundet pris og avhengig av valutakurs, revidert to ganger i året.

«Vilkår»: de gjeldende vilkårene som definerer salgsbetingelsene for a la carte måltidet.

«Nettsted»: KLMs nettsted, her på www.klm.com og/eller i KLM-appen.

2. Beskrivelse

2.1. Mot ekstra betaling tilbyr KLM kundene muligheten til å velge på forhånd hvilket måltid de ønsker å få servert i Economy Class på KLM-flyvningen. Denne tjenesten heter: «a la carte måltid». Denne tilleggstjenesten tilbys ved bestilling på nett og i reiseoversikten på nettstedet. Bestilling kan gjøres for de fleste langdistansereiser med avgang fra Amsterdam og for utvalgte mellomdistansereiser. Bestilling er mulig inntil 24 timer før avgang på flyreiser fra Amsterdam og inntil 36 timer før avgang på flyreiser fra andre flyplasser. Det er et begrenset antall a la carte måltider tilgjengelig per flyvning. Vanlige gratis måltider serveres alltid på langdistansereiser. På mellomdistansereiser serveres det en gratis snack.

2.2. A la carte måltider som serveres på KLM-flyvninger kan avvike i størrelse, smak og utseende fra det som er vist på bilder og/eller beskrevet i bestillingen. Ingrediensene kan erstattes av tilsvarende matvarer uten forvarsel.

2.3. Når kunden har bestilt et a la carte måltid, er det ikke mulig å endre eller kansellere bestillingen.

2.4. Det er ikke mulig å kombinere et a la carte måltid med et diettmåltid.

2.5. En ingrediensliste for hvert måltid er utarbeidet med største omhu. KLM er imidlertid ikke ansvarlig for konsekvenser som følge av matintoleranse eller allergi mot noen ingredienser.

2.6. KLMs generelle vilkår for transport er en integrert del av disse vilkårene.

2. Krav og forutsetninger

3.1. Alle kunder som bestiller a la carte måltider erklærer at de er i stand til å inngå en avtale, har lest vilkårene her og aksepterer dem uten forbehold.

3.2. Kunden erklærer videre at all informasjon som oppgis ved bestilling av et a la carte måltid er korrekt, og at han/hun ikke vil foreta spekulative, falske eller uredelige reservasjoner. Kunden erklærer videre at han/hun kun vil foreta reservasjoner for seg selv eller for en annen person som han/hun er berettiget til å handle på vegne av, og som også oppfyller kravene fastsatt i punkt 3.1.

4. Betaling

4.1. Kunden kan betale for a la carte måltidet med en av betalingsmetodene som er foreslått på nettstedet på kjøpstidspunktet.

4.2. For Flying Blue-medlemmer kan betaling for a la carte måltidet gjøres med Miles, hvis aktuelt.

4.3. A la carte måltidet er personlig og kan ikke overføres.

5. Refusjon

5.1. KLM skal gjøre alt i sin makt for å oppfylle bestillingen av a la carte måltid som er gjort i samsvar med disse vilkårene. Kunden informeres imidlertid herved om at KLM kan være ute av stand til å servere måltidet på grunn av driftsforstyrrelser. I så fall kan ikke KLM holdes ansvarlig, og kunden som ikke kunne benytte seg av a la carte måltid-bestillingen i henhold til betingelsene i disse vilkårene, vil få refundert kostnaden i henhold til vilkårene definert i artikkel 5.2 nedenfor.

5.2. Kunden som har bestilt et a la carte måltid kan få refundert kostnaden i følgende tilfeller:

  • Hvis det bestilte a la carte måltidet ikke er tilgjengelig, vil kunden få servert et vanlig måltid på langdistansereiser og en snack på mellomdistansereiser.
  • Hvis flyvningen blir omlagt eller ombesilt og a la carte måltidet ikke serveres på den omlagte flyvningen.
  • Kunden har kjøpt en Flex-billett og bestemmer seg for å avbestille hele reisen.
  • Kunden har en refunderbar billett og avbestiller a la carte måltidet 30 timer før avreise.

5.3. Kunden kan be om refusjon av kostnaden for a la carte måltidet via delen Min reise på nettstedet.

5.4. Hvis kunden velger å kjøpe en betalt oppgradering til en høyere klasse innen 30 timer før avgang, er det ikke mulig å få refundert tidligere kjøpte a la carte måltider på samme flyvning.

6. Force Majeure

KLM skal ikke holdes ansvarlig, og skal ikke anses som å ha brutt sine forpliktelser, ved å ikke tilby alle eller deler av tjenestene angitt i vilkårene heri hvis slik svikt er på grunn av force majeure, som angitt eller tolket av gjeldende lov. I dette tilfellet vil kunden ikke ha krav på kompensasjon, erstatning eller renter for direkte eller indirekte skade forårsaket av unnlatelse av å tilby tjenestene.

7. Personvernerklæring

Personopplysninger samlet inn og behandlet av KLM for formålene for dette alternativet behandles i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Se KLMs personvernerklæring for mer informasjon.

8. Krav

Ethvert krav angående bestilling, betaling og/eller levering av alternativet skal sendes til KLM via kravskjemaet på nett, tilgjengelig via koblingen «Refusjon» i underteksten på nettstedet, fulgt av å velge alternativet «Be om en refusjon for ekstra-alternativet mitt».

9. Endring av disse vilkårene

KLM forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene når som helst. Kjøpet av alternativet skal være underlagt vilkårene og betingelsene som er i kraft ved bestilling, med mindre en endring i disse vilkårene og betingelsene er påkrevd av lov eller en myndighet (denne endringen vil i så fall gjelde for alle bestillinger som allerede er foretatt).