Vilkår og betingelser for Change&Fly-alternativet

KLM tilbyr deg muligheten til å bestille Change&Fly-alternativet mot et gebyr. Dette gjør det mulig for passasjerer som har en billett til Economy Light- eller Basic-prisen på mellomdistanseflyvninger å endre flyvningen deres én gang, opptil 14 dager før avgang. En billettprisdifferanse kan gjelde.

1. Definisjoner

Følgende vilkår og uttrykk i disse vilkårene og betingelsene skal defineres som følgende:

«Kunde»: Enhver enkeltperson som har en elektronisk billett på en kvalifisert flyvning som ønsker å kjøpe et Change&Fly-alternativ.

«Billettprisforskjell»: Prisforskjellen som gjelder når kunden bruker Change&Fly til å foreta en flyvningsendring og den opprinnelig bestilte billettprisen eller reiseklassen ikke lenger er tilgjengelig. Hvis den nye flyvningen er dyrere, betaler kunden differansen. Hvis den nye flyvningen er billigere, vil differansen ikke refunderes.

«Flyvningsendring»: en endring i tidspunkt, dato eller reisemål for den kvalifiserte flyvningen. En flyvningsendring kan gjelde for den utgående og/eller innkommende flyvningen, så lenge begge endringene gjøres samtidig.

«KLM»: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., registrert under lovgivningen i Nederland, med kontor i Amsterdamseweg 55 (1182 GP) Amstelveen i Nederland, registrert med nummer 33014286 i handelsregisteret til handels- og næringsdepartementet i Amsterdam i Nederland.

«Kvalifisert flyreise»: En mellomdistanseflyvning med et KL-flynummer, som betjenes av Air France, KLM eller KLC, hvor det er mulig å kjøpe et Change&Fly-alternativ.

  • ««Mellomdistanseflyvning»»: En flyvning med et KL-flynummer til og fra Europa, mellom Europa og Nord-Afrika (Algerie, Marokko og Tunisia), Tyrkia, Armenia, Georgia, flyvninger i Karibia (Cayenne, Fort-de-France, Pointe-à-Pitre) samt Miami–Montréal- og Cayenne–Belem-flyvninger.

«Change&Fly-alternativ» eller «Alternativ»: Alternativet kunden har til å kjøpe en Change&Fly under betingelsene angitt heri, og avhengig av tilgjengelighet. Alternativet kan kun kjøpes under bestillingsprosessen og gjelder for alle deler av bestillingen.

«Vilkår og betingelser» eller «Betingelser»: De tilstedeværende betingelsene som definerer vilkårene og betingelsene for salget av Change&Fly-alternativet.

«Nettsted»: KLMs nettsted, tilgjengelig via www.klm.com og/eller KLM-appen.

2. Beskrivelse

Kunder som kjøper Change&Fly-alternativet, mottar følgende fordel: Muligheten til å gjøre én endring i bestillingen deres opptil 14 dager før avgang for passasjerer som har en Economy Light- eller Basic-billett på en mellomdistanseflyvning. Tidspunkt, dato og reisemål kan endres for både innkommende og utgående flyvninger, så lenge alle endringer gjøres samtidig. Enhver gjeldende prisforskjell må betales på tidspunktet da flyvningsendringen gjøres.

3. Betingelser for bestillion og restriksjoner

3.1. En kunde kan kjøpe et Change&Fly-alternativt for den kvalifiserte flyvningen, underlagt produkttilgjengelighet, på nett via nettstedet under bestillingsprosessen.

3.2. Change&Fly-alternativet gjør kunden i stand til å gjøre én endring på billetten sin. En endring i reservasjonen betyr en frivillig endring av datoen, flyvningen, billettprisen, reiseklassen (endring av kabin eller en oppgradering til en høyere kabin), men også en frivillig nedgradering.

3.3. En kunde kan kjøpe Change&Fly-alternativet opptil et spesifikt antall dager for avgangen til den første flyvningen i reiseruten sin. Den siste dagen for å kjøpe Change&Fly-alternativet avhenger av reiseruten og billettprisen.

3.4. En kunde kan bruke Change&Fly-alternativet opptil et spesifikt antall dager for avgangen til den første flyvningen i reiseruten sin. Den siste dagen alternativet kan brukes indikeres på kjøpstidspunktet i e-posten med bestillingsbekreftelsen. Etter kjøpet kan kunden finne den siste bruksdagen i MinReise under produktdetaljerbetingelsene.

4. Betaling

Betaling for Change&Fly-alternativet kan gjøres ved hjelp av betalingskortene og iDEAL akseptert på nettstedet.

5. Betingelser for endring og refusjon

5-A Betingelser for endring

5.1 KLM godtar å gjøre sitt aller beste for å respektere flyvningsendringen som vil finne sted etter kjøpet av Change&Fly-alternativet og i samsvar med disse betingelsene. Kunden er herved informert om at KLM kan være tvunget, av driftsmessige årsaker relatert til sikkerhet og/eller sikkerhetskrav, til å modifisere muligheten til å bruke Change&Fly-alternativet. I slike tilfeller skal ikke KLM holdes ansvarlig, og kunden som ikke får dra nytte av det kjøpte Change&Fly-alternativet i samsvar med betingelsene, vil bli refundert prisen for Change&Fly-alternativet i samsvar med vilkårene angitt i Artikkel 5-B «Betingelser for refusjon» nedenfor.

5.2 Change&Fly-alternativet er personlig, kan ikke endres og kan ikke overføres.

5.3 Change&Fly-alternativet er tilknyttet et KL-flynummer og må brukes ikke senere enn datoen kommunisert i e-posten med bestillingsbekreftelse. Kunden kan også hente betingelsene for alternativet Change&Fly i MinReise, der siste bruksdato også kan finnes.

5.4. Ved ufrivillig endring av reiseruten, vil Change&Fly-alternativet bli overført tilsvarende.

5.5 Kunder som kjøper Change&Fly-alternativet, kan kun gjøre det på vegne av seg selv eller på vegne av en person som har gitt dem tillatelse til å kjøpe Change&Fly-alternativet for kontoen deres, heretter referert til som den «Autoriserende passasjeren». I sistnevnte tilfelle anses at den autoriserende passasjeren har lest og godtatt disse vilkårene og betingelsene.

5-B Betingelser for refusjon

Kunden som har kjøpt Change&Fly-alternativet, har rett til en refusjon av prisen på alternativet i følgende tilfelle:

  • Reiseruten som Change&Fly-alternativet ble kjøpt for, blir kansellert av KLM og kunden kan ikke reise og ber om en refusjon av reiseruten og alle tilleggstjenester.

Kunden kan be om refusjon av Change&Fly-alternativet via nettstedet, som beskrevet i artikkel 8.

6. Force Majeure

KLM skal ikke holdes ansvarlig, og skal ikke anses som å ha brutt sine forpliktelser, ved å ikke tilby alle eller deler av tjenestene angitt i vilkårene heri hvis slik svikt er på grunn av force majeure, som angitt eller tolket av gjeldende lov. I dette tilfellet vil kunden ikke ha krav på kompensasjon, erstatning eller renter for direkte eller indirekte skade forårsaket av unnlatelse av å tilby tjenestene.

7. Personvernerklæring

Personopplysninger samlet inn og behandlet av KLM for formålene for dette alternativet behandles i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Se KLMs personvernerklæring for mer informasjon.

8. Krav

Ethvert krav angående bestilling, betaling og/eller levering av alternativet skal sendes til KLM via kravskjemaet på nett, tilgjengelig via koblingen «Refusjon» i underteksten på nettstedet, fulgt av å velge alternativet «Be om en refusjon for ekstra-alternativet mitt».

9. Endring av disse vilkårene

KLM forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene når som helst. Kjøpet av alternativet skal være underlagt vilkårene og betingelsene som er i kraft ved bestilling, med mindre en endring i disse vilkårene og betingelsene er påkrevd av lov eller en myndighet (denne endringen vil i så fall gjelde for alle bestillinger som allerede er foretatt).